Sposoby na bezsenność

Przypuszczam, że każdy z nas ma jakieś własne domowe sposoby na bezsenność. Przypuszczam też , że część tych sposobów bywa mniej a część bardziej zawodna. Niestety tak jak różne są przyczyny bezsenności tak różnie powinniśmy bezsenność leczyć. Jednym słowem wydaje się, że jednego uniwersalnego sposobu nie ma – nie jest nim nawet ogromne zmęczenie, co potwierdzą wszyscy ci, którym po wyczerpującym dniu pełnym wyzwań fizycznych i psychicznych nie dało się zasnąć. Co więc możemy zrobić by spokojnie przesypiać całe noce? Czy istnieją dobre sposoby na bezsenność tj. takie które pomagają częściej od innych? Przyjrzyjmy się tym najpopularniejszym zaczynając od szklanki mleka.

Sposób na bezsenność numer 1: mleko i kakao

Szklanka mleka bądź też kakao wypijane przed snem – opowieści o ich działaniu należałoby między bajki włożyć, a przynajmniej podchodzić do nich z dużą rezerwą. Ani mleko ani kakao nie pozwala szybciej zasnąć (z zasady), warto mieć jednak na uwadze jedno – czasami obydwa napoje mogą zadziałać rozluźniająco i relaksująco, a w zasadzie rozleniwiająco – pod warunkiem że są ciepłe i takimi je wypijemy. Ciepłe mleko (kakao również) podnosi lekko ciepłotę ciała, a to powoduje rozleniwienie i może pomóc w zasypianiu, niestety nie zawsze, powiedziałabym nawet, że raczej w nielicznych przypadkach.

Sposób na bezsenność numer 2: uspokajające ziółka

Zaliczam do nich na przykład melisę, ale to nie jedyne zioło, które ma uspokajające działanie. Pijąc przed snem herbatkę lub połykając ziołową tabletkę możemy liczyć na lekkie zrelaksowanie układu nerwowego – tu działanie relaksujące czy też raczej uspokajające jest autentyczne i nie polega na sterowaniu ciepłotą ciała. Z drugiej strony jednak warto mieć na uwadze fakt, iż wszystkie uspokajające zioła działają lekko i jedynie ułatwiają relaksację, co oznacza że w niektórych przypadkach wcale nie muszą pomóc nam zasnąć.

Sposób na bezsenność numer 3: melatonina, 5-htp i GABA

Melatonina zarządza naszym rytmem dobowym, organizm wytwarza ją w nocy – dzięki niej (poniekąd) śpimy. Suplementacja melatoniną przynosi często ulgę, ale niestety nie działa zawsze i w każdym przypadku. De facto melatonina polecana jest w zasadzie głównie osobom starszym, osobom które przebywają w innej niż dotychczas strefie czasowej (dopóki organizm się nie zaaklimatyzuje melatonina może się przydać – problem jedynie w tym że i ona nie działa natychmiast. Jeśli chodzi o 5htp i GABA to aminokwasy będące prekursorami serotoniny (pierwszy) i melatoniny (drugi). Stosowanie obydwu w przypadku problemów z bezsennością ma jak największy sens, chociaż jeśli bezsenność jest skutkiem depresji bądź też stanu przed depresyjnego 5htp zdecydowanie powinno wystarczyć, bo to dość silny (w zależności od przyjętej dawki) naturalny antydepresant.

Jeśli sposoby na bezsenność nie działają…

Jeśli mniej lub bardziej skomplikowane sposoby na bezsenność nie działają, a stan bezsenności utrzymuje się powyżej trzech tygodni najrozsądniejszym i najwłaściwszym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy lekarskiej. Pamiętajmy, że u źródła bezsenności mogą leżeć różne zaburzenia i choroby, jeśli szwankuje fizjologia sami sobie raczej nie pomożemy. Wskazane jest postawienie diagnozy i wdrożenie ukierunkowanego leczenia. To naprawdę ważne, bo długotrwała bezsenność nie tylko obniża jakość życia, ale przyczynia się do powstawania kolejnych zaburzeń i chorób, w efekcie może nawet przyczynić się do śmierci. Niestety – sen jest nam niezbędny!

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (brak głosów)

Ten wpis został opublikowany w piątek, Listopad 18th, 2011 o 11:51 w kategorii Zdrowie.


mariza